Na pielgrzymim szlaku-21-28.03 Ziemia Święta

Pielgrzymkę do Ziemi Świętej Akcja Katolicka Diecezji Tarnowskiej organizowała już w 2020 roku. Wtedy mieliśmy pielgrzymować na Niedzielę Palmową. Niestety pandemia zatrzymała nasz wyjazd, aż na trzy lata. Dopiero w 2023 roku zebrała się grupa 44 pielgrzymów, w tym asystent AKDT Ksiądz prof. dr hab. Jan Bartoszek. Przewodnikiem pielgrzymki była Pani Dorota Szwaja.
Podróż rozpoczęliśmy na lotnisku Balice w Krakowie, skąd o godz. 7.20 wystartował nasz samolot do Tel-Awiwu. Na miejscu byliśmy tuż przed godziną 11.00. Po wszystkich odprawach, udaliśmy się do autokaru i pojechaliśmy do Jaffy, gdzie zwiedzaliśmy stary port i dzielnicę Tel-Awiwu. Tutaj w kościele Świętego Piotra uczestniczyliśmy w Eucharystii, która rozpoczynała nasze pielgrzymowanie. Następnie udaliśmy się do Betlejem, do hotelu Angel.
Drugi dzień pielgrzymki rozpoczęliśmy na Polu Pasterzy, gdzie w kaplicy wspólnie odczytaliśmy Ewangelię o tym, jak Anioł objawił się pasterzom i poinformował ich o narodzeniu Zbawiciela Świata. Tam też odśpiewaliśmy kolędę. Następnie w plenerze uczestniczyliśmy w ofierze Mszy Świętej. Następnie udaliśmy się do Bazyliki Narodzenia, do miejsca gdzie według tradycji narodził się Jezus Chrystus. W każdym z tych szczególnych miejsc kapłan odczytywał słowa Ewangelii. Miało to szczególne znaczenie bo działo się to wszystko właśnie tu, w tym miejscu.
Pod prezbiterium bazyliki znajduje się poświadczone tradycją i źródłami pisanymi miejsce narodzin Jezusa. W tym szczególnym miejscu, czasu na modlitwę jest naprawdę mało, bo ludzie z całego świata, oczekują w kolejce. Bezpośrednio z Bazyliki udaliśmy się pieszo do Groty Mlecznej, miejsca gdzie Maryja z Józefem i Dzieciątkiem ukryli się w czasie ucieczki do Egiptu, a następnie do kościoła Katarzyny Aleksandryjskiej. Dzień zakończyliśmy obiadokolacją w hotelu w Betlejem.
Trzeci dzień pielgrzymowania rozpoczęliśmy od pakowania, ponieważ udawaliśmy się do Galilei i na jedną noc zmienialiśmy hotel. Najpierw zatrzymaliśmy się z Cezarei Nadmorskiej, w miejscu gdzie znajduje się akwedukt zbudowany przez żydowskich inżynierów. Po krótkim postoju udaliśmy się do Hajfy, w celu nawiedzenia Sanktuarium Stella Maris, czyli Najświętszej Maryi Panny Gwiazdy Morza na górze Karmel. Stamtąd przejechaliśmy autokarem pod górę Tabor, na którą wyjechaliśmy busami. Na górze Tabor znajduje się Bazylika Przemienienia Pańskiego i właśnie tam wysłuchaliśmy Ewangelii o przemienieniu Pańskim. Po zjechaniu ze wzgórza o wysokości 588 m. n.p.m., pojechaliśmy do Kany Galilejskiej, gdzie Pan Jezus dokonał swojego pierwszego cudu przemiany wody w wino na godach weselnych. W Kanie Galilejskiej, podczas nabożeństwa, 13 par małżeńskich z naszej grupy pielgrzymkowej dokonało odnowy przyrzeczeń małżeńskich. Potem udaliśmy się już do Nazaretu, gdzie nawiedziliśmy Bazylikę Zwiastowania Pańskiego, która stoi na miejscu w którym Archanioł Gabriel zwiastował Maryi, że zostanie Matką Syna Bożego. Tutaj uczestniczyliśmy w Eucharystii. Nawiedziliśmy także kościół świętego Józefa, który stoi na miejscu warsztatu ciesielskiego Świętego Józefa z Nazaretu. Do tego warsztatu przylegał dom, w którym wychowywał się i dojrzewał Jezus Chrystus. Nocowaliśmy w hotelu Galilea.
Czwartego dnia w godzinach rannych udaliśmy się w okolice Jeziora Galilejskiego. Najpierw wyjechaliśmy do kościoła, na wzgórze ośmiu błogosławieństw. Na tym wzgórzu Pan Jezus wygłosił kazanie o błogosławieństwach. Spędziliśmy razem czas pływając łodzią po Jeziorze Galilejskim. Braliśmy udział w łowieniu ryb i wspólnej zabawie. Tabga to kolejne miejsce, które nawiedziliśmy. Tu znajduje się kościół Prymatu Świętego Piotra. To miejsce, w którym Jezus spożył posiłek ze swoimi uczniami i wskazał na Piotra jako głowę Kościoła. Bezpośrednio nad Jeziorem Galilejskim pod namiotem, modliliśmy się wspólnie na Eucharystii. Po Mszy przeszliśmy do kościoła rozmnożenia chleba i ryb. Kafarnaum to kolejne miejsce naszej pielgrzymki. Tutaj znajdują się ruiny domu świętego Piotra, na których powstał kościół, oraz ruiny Synagogi. Z Kafarnaum pojechaliśmy jeszcze na posiłek, rybę świętego Piotra, a po obiedzie podjechaliśmy do Magdali, miejsca gdzie mieszkała Maria Magdalena. W tym dniu ponownie wróciliśmy do Betlejem na nocleg.
Piątego dnia rozpoczęliśmy zwiedzanie Jerozolimy. Najpierw udaliśmy się na Górę Oliwną, gdzie nawiedziliśmy Kościół Pater Noster (Ojcze Nasz). To miejsce gdzie Pan Jezus nauczał swoich uczniów modlitwy Ojcze Nasz. Dalej pieszo udaliśmy się do kościoła Dominus Flevit, to kościół gdzie Pan Jezus zapłakał nad Jerozolimą. Następnie zeszliśmy do Doliny Cedronu i nawiedzając kościół Grobu Najświętszej Maryi Panny, czyli historyczny grób Maryi. W tym miejscu uczestniczyliśmy w Eucharystii. Po Mszy Świętej przeszliśmy przez bramę Świętego Szczepana i udaliśmy się do Bazyliki świętej Anny, miejsca gdzie narodziła się Matka Boża. Tutaj zaśpiewaliśmy w świątyni pieśń Maryjną. Obok bazyliki znajduje się Sadzawka Owcza Betesda, w której pojono zwierzęta. Kolejna świątynia nawiedzona w tym dniu do Bazylika Agonii Pana Jezusa w Dolinie Cedronu, w Ogrodzie Getsemani. To świątynia, która upamiętnia modlitwę Jezusa przed pojmaniem. Następnie podjechaliśmy na Górę Syjon i przez Bramę Syjońską, nawiedziliśmy Wieczernik, gdzie Jezus spożył z uczniami ostatnią wieczerzę oraz Synagogę z grobem Króla Dawida. Na koniec dnia udaliśmy się do kościoła In Gallicantu, czyli trzykrotnego zaparcia się świętego Piotra. Kościół stoi na miejscu ruin pałacu Kajfasza. Tutaj znajdują się schody, po których Pan Jezus był prowadzony do Kajfasza.
26 marca 2023r., to szósty dzień pielgrzymki Akcji Katolickiej Diecezji Tarnowskiej do Ziemi Piątej Ewangelii. W tym niedzielnym dniu nawiedzaliśmy ważne miejsca w Jerozolimie. Rozpoczęliśmy od sanktuarium Betfage, położonej na zboczu Góry Oliwnej, skąd Pan Jezus na osiołku udał się w niedzielę palmową do Jerozolimy. Następnie przez Bramę Heroda weszliśmy w obręb murów Jerozolimy. W kaplicy Przyjęcia Krzyża uczestniczyliśmy w niedzielnej Eucharystii. To tutaj rozpoczęliśmy Drogę Krzyżową śladami Jezusa Chrystusa (Via Dolorosa).
Z modlitwą na ustach, pośród kramów i kupców dotarliśmy do Bazyliki Grobu Pańskiego. Przez Koptyńską kaplicę weszliśmy na dziedziniec świątyni i ustawiliśmy się w kolejce na Golgotę. Po modlitwie w tym szczególnym miejscu i dotknięciu skały Gologoty, na której został ukrzyżowany Jezus Chrystus, zeszliśmy do Kaplicy Adama, Kaplicy Ormiańskiej i Kaplicy Świętej Heleny, która odnalazła drzewo krzyża, na którym zawisł Zbawiciel Świata. Następnie ustawiliśmy się w kolejce do Grobu Jezusa Chrystusa. To było wielkie przeżycie, uklęknąć i modlić się w miejscu gdzie Nasz Zbawiciel został pogrzebany i gdzie Zmartwychwstał. W tym dniu pieszo udaliśmy się także pod Ścianę Zachodnią zwaną Ścianą Płaczu, jedyną ocalałą pozostałość po wielkiej Świątyni Jerozolimskiej. Na koniec dnia wróciliśmy do Betlejem.
Siódmy dzień pielgrzymowania rozpoczęliśmy w Betanii, w Sanktuarium Domu Marii, Marty i Łazarza. Następnie pojechaliśmy na Pustynię Judzką z postojem na punkcie widokowym (Wadi Qelt). W Jerychu w kościele Dobrego Pasterza uczestniczyliśmy w Eucharystii. Widzieliśmy drzewo sykomory oraz Górę Kuszenia, miejsce gdzie Jezus był kuszony przez szatana podczas 40 dniowego postu. Następnym punktem pielgrzymki był postój nad Jordanem, rzeką która graniczy z Jordanią, gdzie Jan Chrzciciel ochrzcił Panan Jezusa. Tutraj odnawialiśmy sakrament chrztu świętego. Na zakończenie udaliśmy się nad Morze Martwe, które znajduje się w depresji (-417m. p.p.m.) na odpoczynek i kąpiel.
Ostatni dzień pielgrzymki rozpoczęliśmy w Ain Karem w sanktuarium Nawiedzenia Świętej Elżbiety, gdzie Maryja nawiedziła swoją krewną Elżbietę, mieliśmy tutaj wspólną Eucharystię i czytaliśmy fragmenty Pisma Świętego z tego miejsca. Po Mszy udaliśmy się pieszo do kościoła Świętego Jana Chrzciciela, miejsca narodzenia Jana Chrzciciela. Pielgrzymkę zakończyliśmy w Instytucie Yad Vashem, czyli muzeum poświęconym ofiarom zagłady podczas II wojny Światowej.
Z lotniska w Tel Awiwie do Krakowa wystartowaliśmy z lekkim opóźnieniem. W Krakowie wylądowaliśmy około godz. 2.00 nad ranem 29 marca 2023 roku, kończąc akcyjne pielgrzymowanie. Wszystkim pielgrzymom, wyrażamy wdzięczność, za podjęcie trudu pielgrzymowania.