Informacja związana z organizowaną przez Instytut Akcji Katolickiej konferencją pt.
„Szkoła jakiej chcemy dla naszych dzieci”
Termin: 6.06.2007., godz. 13.00-18.00
Miejsce: Centrum Formacyjno-Rekolekcyjne Diecezji Tarnowskiej
w Gródku nad Dunajcem
Program konferencji:
13.00 Otwarcie Konferencji – Wacław Prażuch, Prezes Diecezjalnego
Instytutu Akcji Katolickiej Diecezji Tarnowskiej
13.15 Referat prezentujący stanowisko rodziców - członków AK
Bożena Kwitowska, Prezes POAK w Nowym Sączu
13.45 Referat prezentujący stanowisko nauczycieli - członków AK
Józef Trytek, Prezes POAK w Radłowie
14.15 Referat prezentujący stanowisko młodzieży - członków KSM
Michał Baran, Prezes KSM Diecezji Tarnowskiej
14.45 Referat prezentujący stanowisko księży i katechetów –
Ks. mgr lic. Piotr Lisowski, Katecheta, Redaktor strony internetowej
Diecezji Tarnowskiej
Przerwa na kawę
15.30 Wystąpienie Wicepremiera Rządu RP,
Ministra Edukacji Narodowej Romana Giertycha
16.00 Dyskusja. Przyjęcie stanowiska Akcji Katolickiej Diecezji
Tarnowskiej w sprawie „Szkoły, jakiej chcemy dla naszych dzieci”
17.00 Msza Święta w kaplicy Domu Rekolekcyjnego
18.00 Kolacja
Prosimy o przedyskutowanie w swoich oddziałach parafialnych tez, które Państwu przesyłamy. Swoje uwagi i stanowisko w tej kwestii prosimy przesłać pisemnie do Biura Akcji Katolickiej do dnia
15.04.2007. Stanowisko to proszę wyrazić z punktu widzenia rodziców lub nauczycieli (do wyboru). Prosimy również aby zgłosić z Waszego oddziału 2 osoby (nazwisko, adres, tel.), które będą uczestniczyć w konferencji. Do tych osób wyślemy imienne zaproszenie wraz z programem konferencji. Zaproszenie do udziału w konferencji przyjął Pan Minister Roman Giertych.
Z uwagi na finanse związane z przygotowaniem konferencji, każdy z uczestników będzie musiał ponieść koszty kolacji (ok. 25 zł)
Tematykę tę przedyskutujemy również podczas rekolekcji wielkopostnych w Ciężkowicach w dniach 30.03.-1.04.2007.
Proponowane obszary refleksji dla nauczycieli członków AK
1. Dobra szkoła potrzebuje dobrych nauczycieli.
Bogaty młodzieniec zwrócił się do Jezusa następującymi słowami „Nauczycielu dobry, co mam czynić…..” ( ewangelia Łk 18,18).
Co dla Ciebie dziś oznacza określenie „dobry nauczyciel”? Twoje refleksje na temat etosu nauczyciela.
2. Szkoła jako zakład świadczący usługi edukacyjne.
Rodzice i uczniowie jako klienci szkoły zaś nauczyciele jako usługodawcy. Czy urynkowienie oświaty oraz wprowadzenie terminologii handlowej do edukacji dobrze przysłużyło się polskiej szkole? Jakie procesy, decyzje, czynniki najbardziej zaszkodziły polskiej szkole?
3. Czy nauczyciel może dziś być autorytetem dla uczniów i na czym ów autorytet miałby polegać?
„Pośród narodu zepsutego i przewrotnego jawicie się jako źródło światła w świecie (Flp 2,15)”. Jeżeli obserwujemy upadek autorytetu nauczyciela i szkoły jako instytucji to czy nie jest to spowodowane powszechnym upadkiem uznanych kiedyś autorytetów takich jak Rodzina Kościół, Państwo itp.
4. Jakie powinny być rozwiązania prawne aby nauczyciel mógł właściwie realizować proces nauczania i wychowania w szkole.
„Uczeń nie przewyższa nauczyciela ani sługa swego pana..” ( Mt 10,24)
Proponowane obszary refleksji dla rodziców członków AK
PRYNCYPIA
1. Rodzice – pierwszymi wychowawcami.
"Wdrażaj chłopca w prawidła jego drogi, a nie zejdzie z niej i w starości." (Prz 22,6)
"A jeśli kto nie dba o swoich, a zwłaszcza o domowników, wyparł się wiary i gorszy jest od niewierzącego" (1 Tm. 5,8)
Dzieci są darem - depozytem od Boga, rodzice – pierwszymi wychowawcami. Jak realizujemy to powołanie? Czy odpowiednio przygotowujemy dzieci do obowiązków szkolnych?
Miłość powołaniem człowieka- sztuka wychowania do miłości Boga, bliźniego, Ojczyzny.
2. Chrześcijańska wizja człowieka w programie wychowawczym szkoły.
”...źródłem nieszczęścia jest złudzenie odkrywania życia poprzez wykluczenie Boga, odnajdywania wolności poprzez wykluczenie prawd moralnych oraz osobistej odpowiedzialności” (Jan Paweł II, Toronto 2002r.)
Czytelna hierarchia wartości w programach szkolnych.
3. Szkoła aktywizująca młodzież do samowychowania.
Wymagajcie od siebie, choćby inni od was nie wymagali...(Jan Paweł II)
Przejmujące, bezpośrednie odwołanie się do młodych, którym zabrakło przewodników...słowa Ojca Św. odczytać można jako swoisty zarzut pod adresem wychowawców, ale też jako zachętę do pracy nad sobą.
Jak pomóc młodym, by stali się aktywni w poszukiwaniu prawdy, jak rozbudzić ich apetyt na samokształcenie osobowości?
PRAGMATYKA
4. Współpraca rodziców ze szkołą.
Kompetencje Rady Rodziców – współudział, a więc i współodpowiedzialność.
Prawo do decydowania w sprawach nauczania i wychowania – w jakim zakresie? Współpraca ze szkołą, czuwanie nad kierunkiem i poziomem nauczania poprzez autentyczne uczestnictwo w pracach Rady Szkoły.
5. Oczekiwania wobec organów prowadzących, samorządów, środowiska lokalnego
(zmniejszenie liczebności oddziałów, dofinansowanie zajęć pozalekcyjnych, itp. działania zmierzające do indywidualizacji nauczania i przeciwdziałania agresji).
6. Ochrona dzieci przed złem: deprawacją, przemocą, agresją.
Konsekwentne realizowanie programu Zero tolerancji...przykładne karanie winnych, stosowanie kar statutowych, aż do usunięcia ze szkoły uczniów notorycznie łamiących regulamin. Szkoły o podwyższonym rygorze – argumenty za i przeciw. Może powrót do szkoły elitarnej? Uczęszczanie do szkoły jako przywilej, a nie przymus!
|