|
11 czerwca 2010r. członkowie Akcji Katolickiej diecezji tarnowskiej spotkali się w Centrum Formacyjno - Rekolekcyjnym ARKA w Gródku nad Dunajcem na tradycyjnym już Dniu Społecznym. Ambitny temat tegorocznej sesji „Wokół encykliki Jana Pawła II - „Fides et ratio” stanowił wyzwanie dla słuchaczy, zmuszając do intelektualnego wysiłku, ale też dostarczając radości z poznawania tego, co w gąszczu codzienności umyka, a godne jest refleksji, zachwytu i wdzięczności Stwórcy piękna. Spotkanie rozpoczęła Msza św. koncelebrowana pod przewodnictwem diecezjalnego Asystenta Kościelnego Akcji Katolickiej ks. dr hab. Ireneusza Stolarczyka, z homilią ks. prof. dr hab. Stanisława Wszołka. W programie sesji znalazły się dwa wykłady: „Dialog nauki i religii na początku trzeciego tysiąclecia” ks. prof. dr hab. Stanisława Wszołka z Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie oraz „Szukanie obecności Boga w Kosmosie” dr Bogdana Wszołka – astronoma, pracownika naukowego Akademii Jana Długosza w Częstochowie. Rozpoczynając swoje wystąpienie ks. prof. Wszołek przypomniał dwie najważniejsze wypowiedzi Ojca Św. Jana Pawła II na temat wiary i nauki. Pierwsza z nich to List do dyrektora watykańskiego Obserwatorium Astronomicznego jezuity George’a Coyne’a z 1988 roku, drugi – encyklika „Fides et ratio” („Wiara i rozum”) z 1998 roku. Prelegent przedstawił obecny stan dialogu nauki i wiary. Zagadnienie to można rozpatrywać na trzech płaszczyznach: jako dyskurs naukowy - nauka i teologia, jako pytanie: jak naukowiec może być człowiekiem wierzącym, a więc relacja nauka – wiara i instytucjonalnie: Akademia – Kościół, a zatem nauka – religia. We wspomnianym liście do dyrektora Specola Vaticana G.Coyne’a Jan Paweł II wyraził następującą opinię w sprawie relacji nauki i religii: "Zachęcając do otwartości między kościołem a społecznością naukowców, nie tworzymy wizji dyscyplinarnej jedności między teologią a nauką, jaka istnieje na polu danej dziedziny naukowej czy teologii w ścisłym tego słowa znaczeniu. W miarę trwającego dialogu i wspólnych badań, rosnąc będzie wzajemne zrozumienie(...). Zarówno religia jak nauka muszą zachować swą autonomię i właściwy dla siebie charakter. Religia nie opiera się na nauce, a nauka nie stanowi przedłużenia religii (...). Podczas gdy obie mogą i powinny wspierać się jako istotne wymiary wspólnej ludzkiej kultury, żadna z nich nie powinna zakładać, że tworzy niezbędne przesłanki dla drugiej". Napięcie między rozumem i wiarą jest nieusuwalne. Może być szkodliwe, gdy jest rozumiane prymitywnie lub naiwnie, ale może być też twórcze - wówczas wiara i nauka się uzupełniają. O tym właśnie pisał Jan Paweł II: „Nauka może oczyścić religię z błędów i przesądów, religia może oczyścić naukę z idolatrii i fałszywych absolutów.” Naszym religijnym przekonaniom towarzyszą wyobrażenia, które możemy zrewidować; nie prawdy wiary, ale nasze wyobrażenia. Nauka próbuje wyjaśnić sprzeczności związane z ludzkim umysłem. Z kolei pogląd, iż istnieje tylko to, o czym nauka mówi prowadzi do ubóstwienia nauki (fałszywy absolut). W wydanej w 1988r. encyklice „Fides et ratio” Papież broni filozofii, która pośredniczy między nauka a wiarą. Teologia bez filozofii jest bezradna! Tu ks. prof. S. Wszołek wyjaśnił różnicę między filozofią a teologią. Ta pierwsza to refleksja rozumowa w oparciu o zmysły; druga – refleksja rozumowa na podstawie Pisma Św. Jan Paweł II podaje typologię refleksji filozoficznej: filozofia całkowicie niezależna od Objawienia (filozofia filozoficzna), filozofia chrześcijańska, powstała w żywotnym związku z wiarą (filozofia teologiczna), teologia filozoficzna –odwołująca się do filozofii oraz teologia teologiczna (całkowicie niezależna od filozofii, popularna w protestantyzmie). Czym różni się list od encykliki? List to przykład filozofii czystej, w niektórych fragmentach – filozofii chrześcijańskiej. Natomiast Encyklika jest traktatem teologicznym. Jest to przykład myślenia „z głębi wiary”, która radykalizuje możliwości czystego myślenia. Zarówno list, jak i encyklika głoszą to samo, ale innymi metodami. Nauka przyrodnicza rozwinęła się w Europie. Wiara judeochrześcijańska
zachęcała do eksploracji, badania świata. Przy odrzuceniu konfliktu
nauki i wiary, istnieją trzy podejścia do ich wzajemnej relacji:
Jan Paweł II broni eksplikacji. „Kościół nie proponuje nauce, aby stała się religią, ani religii, by stała się nauką”. Konkludując, ks. prof. S. Wszołek stwierdził, iż istnieje jedna prawda, a dwie drogi – wiara i rozum. Perspektywa harmonii jest kwestią celu. Filozofia jest dziedziną autonomiczną, ale nie samowystarczalną. Sama nauka także; pozostawia niewyjaśnioną sprawę początku – i życia człowieka, i Wszechświata… Dr Bogdan Wszołek donosząc się do tytułu swego wykładu zwrócił uwagę na pewną jego niefortunność; nie trzeba szukać Boga w Kosmosie - On JEST, jest Stwórcą Wszechświata. W swoim wystąpieniu popartym barwną prezentacją multimedialną, zawierającą m.in. fotografie odległych części Wszechświata uzyskanych przez kosmiczny teleskop Hubble’a, dr B. Wszołek odwoływał się często do słów uczonych i …poetów. „A cóż piękniejszego nad niebo, które przecież ogarnia wszystko co piękne?” pytał Mikołaj Kopernik. Jesteśmy dziećmi Wszechświata; wszystkie pierwiastki wyższe od wodoru pochodzą z gwiazd. Prelegent uświadomił też słuchaczom bezkres Kosmosu - do czasów Kopernika kilka minut świetlnych; dziś możemy zajrzeć w głąb Wszechświata na kilka miliardów lat świetlnych /1 sekunda świetlna to 300000 km/. W 1610 r. Galileusz skonstruował pierwszą lunetę, a dziś oglądamy złożoną strukturę Wszechświata okiem teleskopu wyniesionego na orbitę wokółziemską. Kosmos świadczy, że Bóg jest; zadaniem nauki jest poznawanie Boga w Jego dziełach dla coraz lepszego rozumienia intencji Stwórcy. Dr Wszołek omówił budowę Wszechświata, zaczynając od naszego w nim miejsca. Ziemia wykonuje ruch wirowy z prędkością 463m/s (Polska: 300 m/s), ruch obiegowy wokół Słońca (30 km/s) i ruch ze Słońcem w Galaktyce (>200 km/s). Słońce jest jedną z 200 mld gwiazd w naszej Galaktyce, której rozmiar to 100 000 lat świetlnych. Odległość od Słońca do najbliższej gwiazdy wynosi 4 lata świetlne. Następne zagadnienia poruszane przez Wykładowcę to pytanie, czy poza Ziemią istnieje życie i możliwość uzyskania na nie odpowiedzi. „Ziemia jest kolebką ludzkości, ale nie sposób pozostać w kolebce na zawsze” powiedział Konstanty Ciołkowski – pionier astronautyki, rosyjski uczony, syn polskiego zesłańca. Dotychczas na Księżyc podróżowało 12 ludzi - astronautów amerykańskich. Odkrycia pierwszych planet pozasłonecznych dokonał w 1990r. Polak, Aleksander Wolszczan. Na koniec dr Wszołek przywołał poglądy Johannesa Keplera.,
niemieckiego matematyka i astronoma. Przyroda lubi prostotę i jedność.
Jest dziełem Stwórcy. „Siły kształtujące w przyrodzie działają nie tylko
ze względu na cel, ale także ‘dla ozdoby’”. Interesujący wykład, przybliżający
tematy, z jakimi zmaga się współczesna fizyka i astronomia, ale także
filozofia i teologia, podsumował Prelegent norwidowską konstatacją:
Bożena Kwitowska, wiceprezes DIAK diec. tarnowskiej |
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
Całkowita ilość zdjęć: 30 | Ostatnia aktualizacja: 08.07.10 14:09 | Wygenerowane przez JAlbum & Chameleon | Pomoc |